Så skapar du bra innehåll för sociala medier

Idag tänkte jag berätta lite mer om hur man kan tänka för att få till riktigt bra innehåll för sociala medier. För många företag är sociala medier något man kör lite med vänsterhanden när man har tid; det vill säga väldigt sällan och inte särskilt genomtänkt. När vi sköter sociala medier åt våra uppdragsgivare så börjar vi alltid med att ta fram strategi, plan och en innehållskalender. Har man något att utgå ifrån så går det löpande arbetet mycket enklare och snabbare. Råkar man flera gånger i veckan ut för tankar i stil med “just det ja, vi borde publicera något på våra sociala medier också, undra vad..?”, så slutar det ofta med att man bara “slänger upp något” och som i vissa fall snarare stjälper än hjälper verksamheten och varumärket.

Skapa innehåll för sociala medier

Att börja med att kika lite på hur en konkurrent arbetar med sina sociala medier kan vara en bra start. Det ger dig inspiration till vilket typ av flöde du vill att era sociala kanaler ska ha. Ofta kan man bli lite hemmablind, det är svårt att se vad man själv gör som är bra och vad som är dåligt. När du kikar på hur dina konkurrenter jobbar så märker du säkert att ett flertal gör det mindre bra och du kommer kanske till och med på idéer på hur de “borde” göra.

Underhåll och engagera din målgrupp

Skapa en lista som har tre rubriker: Underhållande, Inspirerande och Utbildande. Det är bra om man lyckas att få till en mix av inlägg med en variation mellan underhållande, inspirerande och utbildande eftersom detta då blir innehåll som har en god chans att engagera din målgrupp. Läs mer i tidigare inlägg om content marketing och fördelarna med det.

Skriv ner alla idéer du får i en lista, även de som du inte tycker verkar så bra vid första tanken, de kan gå att utveckla.

Exempel på innehåll för sociala medier:

  • Historien bakom
  • Så här använder man en XX
  • Kundintervju
  • Bakom kulisserna med personalen
  • På gång i branschen

När du är klar med idéerna så kan du ju sålla bort de som du inte tror lika starkt på. Övriga idéer lägger du under de olika rubrikerna beroende på vilken typ av inlägg det kommer att bli. Har du färre inlägg under någon rubrik så kan du fundera på om det går att lägga till något mer där.

Skapa en innehållskalender

När du har din lista klar så skapar du ett schema, det vill säga datum och val av publiceringskanal i en excelfil exempelvis. Där delar du sedan upp dina inlägg så att de varierar mellan underhållande, utbildande och inspirerande på ett bra sätt.

Nu när du har datum för när saker och ting ska publiceras så är det också smidigare för dig att förbereda innehåll för kommande veckor. Det kanske är ett foto som behöver tas eller något mail till en kund som ska skickas i tid, för att på publiceringsdagen ha allt material redo.

Löpande underhåll av sociala medier

På Knockify skapar vi med jämna mellanrum sådana här innehållskalendrar åt företag, som de sedan använder sig utav när de skapar och publicerar material. Men oftast så hjälper vi även löpande till med att skapa material åt vår uppdragsgivare som sällan har tiden själv. Då fotar vi och filmar, skriver sökoptimerade texter och gör intervjuer med företagets kunder och loggar även in på företagets kanaler och publicerar materialet.

Har du frågor om hur din verksamhet arbetar med bra innehåll för sociala medier så tveka inte att kontakta oss!

/ Martina – digital kommunikatör

martina@knockify.se

Post a comment