digitala trender 2019

Digitala trender 2019

Som vi nämnt i tidigare inlägg är digital marknadsföring en föränderlig bransch där teknikens frammarsch gör att våra tillvägagångssätt inom marknad måste ändras i samma takt, för att nå ut till rätt målgrupp. Idag förklarar vi mer kring digitala trender vi ser under 2019.

Digitala trender 2019 – video

Videon tar mer och mer plats i sociala medier. Statistik visar att videomaterial kommer ta upp 80 % av all internettrafik under 2019. Folk vill få sin information allt snabbare och rörligt content är rätt väg att gå. Behöver du hjälp med att skapa kortare info-filmer eller enklare reklamfilmer om en produkt? Då kan Knockify hjälpa dig! Annars kan du med enkla medel filma korta frekvenser och lägga upp på exempelvis ditt företags Insta Stories. Resultatet blir rustikt och transparent, vilket skapar en närhet med din målgrupp.

Digitala trender 2019 – chatbots

Med ökad närvaro på sociala medier följer ett ökat behov av att ständigt vara tillgänglig. Kunder förväntar sig snabba återkopplingar och gärna möjligheten att kontakta företaget direkt via exempelvis Facebook. Det är här chatbots gör entré. Något som började lite smått för några år sedan börjar nu slå igenom på allvar. För att enkelt förklara vad en chatbot är kan man säga att det är ett program som kan föra ett mänskligt samtal genom automatiserade svar eller artificiell intelligens (AI). Detta gör att chatbots kan sköta interaktionen med kunderna och som företag får man en snabb och smidig kundsupport.

Digitala trender 2019 – röststyrning

Efter Google Home och Alexa kommer allt fler röststyrningar och trenden tyder på att allt fler vill kunna prata med sin enhet för att göra en sökning eller liknande. Detta kräver ett annat tankesätt när det kommer till SEO.  Istället för att fokusera på nyckelord gäller det nu att pricka in rätt nyckelfrågor för att kund ska hitta till ditt företag när de röstsöker efter er tjänst på Google.

Fler trender finns det såklart, och fler lär det komma upp under året. Det gäller att ständigt hålla koll på sin omvärld och se vad nästa steg är, innan det steget har passerat.

Post a comment