sociala medier för företagare

Sociala medier för företagare

Sociala medier för företagare är ett aktuellt ämne. Idag är det många företag som vet att de bör synas på sociala medier, men de vet inte vilka kanaler som passar deras verksamhet bäst.

Sociala medier för företagare

En annan orsak till att företag ofta har svårt att komma till skott med att skapa sin Facebooksida eller en profil på Instagram, är att de tycker att det är svårt att veta vad de ska posta där. Det finns också en kategori företagare som fortfarande inte tror på sociala medier för företag. Företag som helt har missat de sociala kanalernas kraft och fortsätter att vilt strö pengar på olika typer av printad annonsering, utan att i slutändan veta om det gav något eller ej. Digital marknadsföring är mätbar vilket gör att man ser hur mycket annonserna har gett, samt kan läsa av målgruppens beteende.

Varför ska man synas på sociala medier?

Med andra ord finns det ett flertal anledningar till att använda sig utav sociala medier som företag. Förutom att annonsera på kanalerna så kan ni arbeta löpande med att publicera olika typer av inlägg som visas i era följares flöden. Fördelar med det är att ni visar att verksamheten är aktiv, ni bygger varumärke och tar ni tillfället i akt att skapa en relation med er målgrupp. Läs vårt tidigare inlägg om hur man skapar bra inlägg som engagerar målgruppen.

Något som många gör fel idag är att de försöker sälja i för tidigt skede. Innan man försöker få till själva säljet så behöver man fånga målgruppens intresse och bygga en relation.
– Martina Wipa, Knockify

Sociala medier för företagare – vad ska man välja?

Överlag är vi människor trötta på reklam. Vi gillar att köpa saker men vi vill inte bli påtvingade. Reklam fungerar utmärkt så länge den är relevant för mottagaren. Med hjälp av sociala medier kan vi styra att vårt budskap nå den målgrupp som verkligen har intresse av vår tjänst eller produkt. Nummer 1 är att fundera över hur din målgrupp ser ut och vilka kanaler de använder sig utav. Det är absolut inte nödvändigt att vara på alla plattformar, snarare tvärtom. Bättre att lägga resurs på 2-3 stycken och göra det riktigt bra.

  • LinkedInVänder du dig till andra företag så är LinkedIn en väldigt bra plattform eftersom det är stor fokus på business-relaterade ämnen där. Bäst effekt får man om man är aktiv med sin personliga profil men det går också att ha en företagssida och köra med riktad annonsering.
  • Facebook Väldigt många människor är aktiva på Facebook varje dag. Denna plattform fungerar både för B2B och B2C. Att lägga en annonspeng på de inlägg man skapar och rikta mot rätt målgrupp är det som idag ger bäst effekt. Det går lätt att nå människor i olika åldrar med olika intressen. Återmarknadsföring (retargeting) är dessutom väldigt effektfullt med hjälp av Facebookpixeln.
  • Instagram Är man en verksamhet som har produkter så kan Instagram vara en klockren kanal. Även vissa typer av tjänster fungerar utmärkt här. Lite svårare kan det vara om man är ett B2B-företag men det kan absolut fungera det också. Dock kräver det oftast att man är lite mer kreativ för att få till ett intressant Instagram-feed. Fördelar är att du kan hitta din målgrupp genom #hashtags eftersom de själva ofta taggar sina verksamheter, exempelvis #barnbutik.
  • Pinterest Denna kanal har inte slagit igenom riktigt i Sverige. Här fungerar det allra bäst för dig som säljer produkter eller tjänster inom inredning och mode.
  • Twitter Denna plattform fungerar bra för att bygga kontaktnät och skapa relationer med potentiella kunder. Det är också en bra kanal för att publicera nyheter (samt ha koll på nyheter i branschen) och även för att hantera publik kundtjänst. Lättast brukar dock vara att ha en mer personlig profil.
  • Snapchat Har man ett varumärke eller tjänst med ungdomar som målgrupp så är Snapchat den plattform som många ungdomar använder sig utav.
  • Blogg – En bra kanal för de flesta företag oavsett målgrupp. Bloggen (eller vad nu väljer att kalla den) bör ligga på din hemsida. Fördelar med blogg är att du äger din egen plattform, du kan jobba med sökoptimering, du får en levande hemsida och kan tydligt visa att du är expert inom ditt område.

Vill du veta mer om sociala medier för företagare eller ha hjälp att uppdatera dina kanaler så är du mer än välkommen att kontakta oss på: info@knockify.se

Ha en fin dag!
/Martina

Post a comment