Skillnaden mellan olika sociala medier

Jag vet att min kollega Martina pratade lite om skillnaden mellan olika sociala medier i ett tidigare inlägg. Det var dock mer fokus på vilka kanaler man bör välja som företagare. I detta inlägg vill jag dela med mig av min erfarenhet och personliga tankar kring de olika sociala kanalerna i allmänhet.

En vanlig fråga som vi får är om man ska återanvända samma content i flera olika kanaler och om man till och med automatiskt kan pusha ut på de olika ställena. Jag förstår att man anser att de sparar tid men mitt svar blir tyvärr nej, inte utan att anpassa innehållet för rätt kanal. Vi märker tydligt skillnaden mellan olika sociala medier när vi analyserar olika företags digitala närvaro. Men man kan absolut återanvända materialet om man anpassar det. Det kan vara bra för att hålla en form av röd tråd och för att få mer effekt av de olika kanalerna.

Annas tankar kring skillnaden mellan olika sociala medier

Instagram – Här är snygga bilder i fokus. Det handlar om bilder för hela slanten. Att bygga ett snyggt flöde är viktigt om man verkligen vill attrahera följare. Texten är inte lika viktig och inte heller att det finns en variation i typen av innehåll. Kanalen passar bäst om man visar bilder inom mode, skönhet, inredning, mat, hälsa och träning. Tänk på att det går att vara ganska kreativ här! Även om ditt företag kanske inte är ett typiskt inredningsföretag så kanske ni ändå är verksamma inom den branschen, går det då att skapa ett flöde med snygg inredning? Instagram passar även för andra ämnen men det gäller då att tänka ännu mer “utanför boxen”. Man ska inte heller luras och tänka att man måste ha hundratusentals följare och ett perfekt flöde. Har man inte ett varumärke inom kategorierna som jag nämnde ovan så kan Instagram ändå vara bra för att med rätt hashtags nå sin målgrupp och låta dem ta del av företaget.

Facebook – Här är snyggt bilder inte lika viktigt, även om bilder i sig fångar ögat och därmed drar uppmärksamheten till inlägget. Däremot kan mer personlig bilder fungerar bättre. På Facebook vill människor ofta engagera sig och de vill bli berörda. Jag har sett många exempel på företag som delar innehållet från Instagram direkt till Facebooksidan och det fungerar sällan särskilt bra. På Facebook vill vi få spridning så innehåll som får folk att bli engagerade genom att de verkligen vill gilla, kommentera och dela är viktigt. I allmänhet är det klockrent att dela innehåll som folk blir upprörda, ledsna, glada, kärleksfulla osv av. Som företagare kan det vara toppen att få följarna att bli involverade i varumärket och få dem att känna sig delaktiga. I övrigt är Facebook super när det gäller annonsering. Det finns många möjligheter att nå sin målgrupp och få bra spridning för en hyfsat liten peng.

LinkedIn – Här vill folk verkligen diskutera. Det kan vara aktuella ämnen eller sådant som är ganska obetydligt. Det spelar ingen roll så länge de har någon form av anknytning till business. Många blir till och med irriterade ifall det blir för mycket privat. Bilder spelar inte så stor roll alls. De inlägg jag har fått mest räckvidd på har saknat bilder helt och hållet. Vill man få spridning är det viktigt att få igång diskussioner. Är man företagare så bör det inte för “reklamigt” men det är ju självfallet toppen ifall det finns någon koppling till verksamheten. LinkedIn är en bra kanal för att lätt hitta specifika personer. Kanske söker man en person på ett visst företag eller så söker man alla personer som har en viss titel i en viss bransch. Hur som helst så är det precis som i alla sociala medier viktigt att skapa interaktion med andra.

Twitter – Här är det som bekant korta texter som gäller (även om bilder och videos också fungerar). Snabba och fyndiga texter brukar vara populärt. Det också en klockrent kanal för trendspaning och för delning av innehåll inom sin bransch, ett bra ställe att visa man är expert inom det man gör. Det bästa med Twitter tycker jag är att man inte behöver tänka så mycket. Det behöver inte vara en snygg bild eller för genomtänkt innehåll. Det kan ibland kännas som att det handlar om kvantitet istället för kvalitet. Denna kanal är också ett bra sätt att enkelt kunna kommunicera med kändisar, politiker och andra som annars kan vara svåra att nå. Jag twittrade mycket för några år sedan och byggde mycket nätverk på det sättet.

Blogg – När vi pratade om skillnaden mellan olika sociala medier så vill jag också ta med blogg. Det är ingen specifik plattform men är ändå en form av sociala media. Jag förespråkar som ni kanske vet bloggen som marknadsföringskanal för företagare. Dels så finns det inte så många andra kanaler där jag kan skriva så här matiga och maffiga inlägg (förutom artiklar hos LinkedIn). Det är också ett utmärkt sätt att bygga SEO som gör att hemsidan kan klättra högre hos Google och att visa att man är expert inom sitt område. När våra potentiella uppdragsgivare går in på vår hemsida så ser de (förhoppningsvis) att vi kan det vi pratar om och vill därmed anlita oss. Inläggen kan vi dessutom återanvända på LinkedIn, Facebook och Twitter för att driva trafik till vår hemsida.

Detta var alltså mina tankar kring skillnaden mellan olika sociala medier, med fokus på några av de vanligaste. Har du några andra åsikter? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Ha det fint!
/Anna – Sociala medier-strateg

Post a comment