Här har du grunderna i sökordsoptimering

I detta inlägg tänkte jag ge dig grunderna i sökordsoptimering (SEO). För dig som inte vet vad sökordsoptimering är så kommer jag först att berätta det lite kort.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är en process för att få sökmotorer, exempelvis Google att hitta din hemsida och (förhoppningsvis) ge dig en bra placering i de organiska träffarna. Höga placeringar i Googles organiska listor går inte att köpa av Google. Förmodligen har du sett både organiska och köpta placeringar när du googlat något. De köpta placeringarna står det “Annons” framför och är något du kan välja att jobba med i Googles verktyg – Google Ads. De organiska placeringarna kan du dock alltså inte köpa. Däremot kan du ta hjälp av företag som hjälper dig med processen, något som kan öka dina chanser.

Att tänka på när det gäller grunderna i sökordsoptimering

Det man ska tänka på när det gäller grunderna i sökordsoptimering är vad Google vill. Google vill kunna presentera så bra och relevanta sökningar som möjligt för den personen som googlar något. Detta eftersom de vill att folk ska fortsätta att använda deras tjänst och tycka att den är bra.

Grunderna i sökordsoptimering i steg

  1. Välj ett sökord/begrepp (kan vara flera ord) som du vill att folk ska hitta din hemsida genom. Ta gärna hjälp av Sökordplaneraren för att se vad folk googlar på men försök också tänka “utanför boxen”, det är många ord som har hög konkurrens. Det bästa är att försöka hitta smalare ord som folk fortfarande googlar på så klart men där konkurrensen inte är lika hög.
  2. Sökordet används när du skriver text på din hemsida – antingen på startsidan eller en undersida (vilket också kan vara en produktsida eller blogginlägg)
  3. Sökordet ska finnas med i domänen (adressen till sidan), i huvudrubriken (H1), i början av den vanliga texten, i en underrubrik (H2) om det är möjligt och ett antal gånger till i resten av texten
  4. Google vill att texten ska ha minst 300 ord, om du har det räcker det med att du har sökordet 3-4 gånger i texten. Fler ord = fler gånger sökordet är med.
  5. Ha minst 1 bild och döp bilden till sökordet
  6. Ha gärna en intern länk (en länk till en annan av dina sidor) samt en utlänk OM det går (alltså en länk till någon annan)
  7. För att öka din chans att klättra hos Google behöver du också ha externa inlänkar, det vill säga att någon annan länkar till dig. Det ska också helst vara premiumlänkar. Alltså länkar från bra och högt värderade sidor som dessutom är relevanta för din verksamhet.

Ett bra sätt att jobba med olika typer av sökord/begrepp är att ha en form av blogg (nyhetsflöde) på hemsidan. Här har man möjlighet att använda ord som annars kan vara svårt att få in naturligt i hemsidans övriga texter.

Vill du veta mer om grunderna i sökordsoptimering eller om du helt enkelt vill ha hjälp att uppdatera dina texter på hemsidan och/eller jobba med en blogg som uppdateras kontinuerligt, så kontakta oss på info@knockify.se (läs gärna mer om våra tjänster här)

Ha en fin dag!
/Anna

Share Tags

Post a comment