content creator

Content creator på Knockify – Evelina Gillberg

För att ni ska få veta vilka personerna bakom Knockify Digital Marketing Agency är, så presenterar vi oss själva här i bloggen. Först ut var sociala medier strategen Anna Nilsson, följt av Martina Wipa som jobbar som digital kommunikatör.
Idag får ni veta mer om Evelina Gillberg, content creator, som är senaste tillskottet i vår lilla reklam-familj.

Författardrömmar sedan barnsben

Jag har alltid varit mycket för det skrivna ordet. Jag gillar makten som en välskriven mening kan inbringa. Redan i tidig ålder skrevs det sagor, men inte om prinsar och prinsessor – det var för vanligt. Jag skrev om mord, kärlek och hemliga mysterier.
På gymnasiet gick jag en marknadsföringslinje där jag märkte att det skrivna ordet inte behövde vara särskilt långt för att skapa effekt, slogans var både roligt och kräver mycket tankeverksamhet bakom. Den blodade tanden fick mig att läsa medie- och kommunikationsvetenskap även på högskolan, i syfte att lära mig mer kring marknadsföring och bli ännu vassare.

Började som ideell skribent på nättidningar

Mina första skribentjobb var på nättidningar där jag fick skriva om musik och intervjua artister. Vid sidan om mina studier satt jag uppe kvällarna igenom och skrev artiklar om band och artister. Den digitala marknadsföringen var en naturlig del av mig då högskolan hade anammat detta och jag marknadsförde mina texter via sociala medier.

Marknadsföringen lades på is

Väl nyexad tycktes yrkena inom textskrivande och marknadsföring sällsynta i Jönköping. Således jobbade jag i flera år som butikssäljare och senare butikschef i butik. Ett roligt yrke med mycket kundkontakt, men något saknades, och ju mer åren gick blev denna saknad enorm. Sakta började jag skriva av mig i en egen bok, och märkte snart hur jag hade suttit i timmar och skrivit av mig. Där och då insåg jag att det som saknades inom mig var mitt kall – vad höll jag på med? Skrivandet var ju jag!

Blev Content Creator hos Knockify

När jag träffade Anna och Martina första gången lade jag korten på bordet direkt. “Jag älskar att skriva, det är det jag verkligen brinner för – hur klyschigt det än låter. Får jag jobba som content creator kommer jag inte känna att jag går till jobbet, jag kommer att känna att jag gör min hobby”.

Idag består mina “hobby-dagar” av att skriva och hitta på content (innehåll) på hemsidor, sociala medier och liknande. Det är varierande, egentänkande och väldigt kreativt. Det är kul när man genom kunderna till Knockify får försöka frambringa rätt content till rätt målgrupp, och hur man i ena stunden ska vara rolig och käck för att sedan vara mer formell och korrekt.

Kort och gott så har jag kommit precis rätt, och jag får skratta med mina kollegor samtidigt som jag får gotta ner mig i skrivandet och vara kreativ.

Post a comment